Прозорі закупівлі

Згідно Закону України «Про публічні закупівлі» № 922, надалі - Закон,  закупівлі очікуваною вартістю понад 200 тис.грн для товарів і послуг, та 1,5 мільйони грн для робіт, здійснюються через унікальну систему електронних торгів «Prozorro». Закупівлі за відповідними категоріями на менші суми органи місцевого самоврядування мають право проводити через систему Prozorro (п.4 заключних положень Закону), та в будь якому разі повинні дотримуватись основних принципів закупівель (абз. 3 ст. 2 Закону). Відповідальним працівникам місцевого самоврядування ідея добровільного приєднання до системи електронних аукціонів закупівель на «допорогові» суми очікуваної вартості може здатися абсурдною: навіщо себе позбавляти контролю та останнього слова, передовіряти його випадковості? Та цей погляд виявляється сумнівним після перших проблем, пов’язаних із звинуваченнями у завищенні ринкових цін при закупівлях.  

Справді, згідно із ч.1. ст. 3 Закону, замовник, а з огляду на вищезазначене, і замовник за «допороговими» закупівлями, має дотримуватися таких принципів: 

  • добросовісна конкуренція серед учасників;
  • максимальна економія та ефективність;
  • відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
  • недискримінація учасників;
  • об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій;
  • запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відсутність вибору і конкуренції порушує перший принцип, а ціна закупівлі товару, послуги, чи елементу певних робіт або послуг, вища за наявні у відкритих джерелах пропозиції аналогів, порушує другий принцип. Решта порушень при довільному виборі постачальників або відсутні, або їх важко довести. Та перших двох цілком досить для реального притягнення до відповідальності «допорогових» змовників – за наявності бажання контролюючих органів та неупередженості судів, і, нажаль, навпаки, сам лише довільний характер вибору постачальників залишає недобросовісним правоохоронцям широкий маневр для фабрикації справ з формальними ознаками порушення двох перших принципів закупівель. 

Звісно, для уникнення обґрунтованих, чи вигаданих претензій, найпростішим кроком є приєднання ОМС до системи «Прозорро» відповідно до п.4. перехідних положень Закону, після чого керуватися профільним Порядком здійснення допорогових закупівель за наказом ДП ЗТВУ (ДП «Прозорро»), та за необхідності, додатково власним Порядком. Але застосування системи для маловартісних закупівель містить низку недоліків:

1. Закупівлі відбуваються довго, процес складний, особливо для СГД, що не беруть регулярної участі у закупівлях. Слід зазначити, що локальні СПД, розташовані в невеликих містах, селищах і селах, чиї технічні можливості вести діяльність на іншій території обмежено, обмежують свою участь у закупівлях обслуговуванням потреб найближчих до них ОМС, між тим як відсоток допорогових закупівель останніх є зворотньо пропорційним обсягу місцевого бюджету. 

2. Скарги малого і середнього бізнесу на неможливість брати участь в тендерах. Плата за участь в закупівлях для них є більш відчутною у порівнянні з великими підприємствами і в гіпотетичних тендерах на достатньо невеликі суми ризик участі є недоцільним.

Тут треба зауважити, що скаржаться насправді 2 типи підприємці:

- підприємці, які ведуть свій бізнес чесно, не завишаючи ціни, але які звісно програють великим іногороднім фірмам по цінам через демпінг останніх. З іншого боку великим фірмам може бути не вигідно організовувати поставки невеликої кількості товару (транспортні видатки, неможливість організації сервісного обслуговування на місці, навчання  персоналу на місці тощо) ,якщо тільки процес постачання не стане постійним, тобто, якщо перманентний конкурентний механізм не зникне. Крім того, через нігілізм замовників і правову безпорадність більшості учасників, продовжилась практика надання замовниками неконкурентних переваг потрібним учасникам через або пряме порушення вимог статей 17 та 25 закону про публічні закупівлі (виключення учасників на попередніх етапах), або через критерії відповідності, де вимагаються документи, які не стосуються предмету закупівлі та не відображають реальної спроможності учасника виконати зобовязання.  Система «Прозорро» не містить можливостей накладання санкцій на формально доброчесних учасників, з негативною історією участі в попередніх закупівлях, передусім, з історією демпінгових перемог з подальшою повною або частковою відмовою від виконання договорів, чи відмовою від їх підписання.

- Малі і середні підприємства, які в допрозорівські часи організовували всі закупівлі. Ціни у цих підприємств завжди були вже завищені для забезпечення зацікавленості і керівників підприємств, і відповідальних осіб замовників. Існувати в системі прозорих закупівель такий бізнес здатен лише якщо замовник продовжує порушувати норми Закону при розробці документації торгів і застосуванні процедур, або за попередньою змовою – при виконанні договорів. На незадоволення таких суб’єктів можна не зважати.

3. Користування системою створює замовникам проблеми своєчасного освоєння коштів. Через власні помилки при підготовці документації, або через обструктивні дії недобросовісних учасників торги призупиняються та відкладаються. Крім того, навіть дотримання передбачених термінів в умовах сталої практики активізації трансфертної вертикалі саме в четвертому кварталі року, і визначення перевиконань доходних частин бюджетів тоді ж, може залишати на сам процес виконання договорів замало часу. Через це сторони договорів опиняються перед спокусою фіктивного освоєння коштів наприкінці року, що добре висвітлюють масиви складних і довгих за фактом у виконанні підрядних договорів, укладених і «виконаних» в останні числа грудня. Після чого в січні відбувається авральне «змагання» сторін договору з контролюючими та правоохоронними органами: або перші встигнуть надати роботам чи послугам видимості якісного виконання, або другі зафіксують документально протилежний факт. З огляду на зимовий період, деякі види робіт (укладання бетонних чи асфальтобетонних сумішей тощо) виконати з належною якістю в грудні-січні просто неможливо.   

Через зазначені недоліки, практика дроблення замовлень на «допорогові» очікувані вартості може бути як ознакою недоброчесності, так і спробою замовника вчасно і якісно освоїти публічні кошти. Звісно, недоброчесні при цьому намагаються виправдатись недоліками системи, а доброчесні, навпаки страждають від підозр контролерів і громадськості.

 Таким чином, наочною є необхідність запровадити систему закупівель, яка б подолала недоліки «Прозорро» - низьку швидкість процесу, можливість безкарного демпінгу і маніпуляцій професійних «переможців», платність участі навіть для маловартісних закупівель. При цьому слід мати на увазі, що ключовою перевагою системи «Прозорро» є високий рівень безпеки, чим, власне і викликані всі описані її недоліки. Та якщо безпека є необхідним елементом високовартісних закупівель, то на рівні малих громад і допорогових закупівель проблеми не існує. Звісно, для дотримання Закону, альтернативу можна розглядати лише для допорогових закупівель.  У зв’язку з цим можна запропонувати наступне рішення. Створення системи з умовною назвою «Допороговий редукціон»:

Рішення міської (сільської, селищної) ради (проект). Керуючись (обрати статті Закону про місцеве самоврядування) та ч.1 ст. 2 Закону України про публічні закупівлі, рада вирішила:
1. Запровадити систему електронних закупівель «Допороговий редукціон» згідно з Положенням, що додається (Додаток1)
2. Контроль за виконанням рішення доручити… (безпосередній керівник уповноваженої особи )
3. Дане рішення вводиться в дію _______________

Міський (сільський, селищний) голова                 ________________

Додаток 1 до рішення ______ ради від… № …
 Положення про систему електронних закупівель «Допороговий редукціон»

1. Усі закупівлі головних розпорядників бюджетних коштів, інших установ, закладів і комунальних підприємств Кочубеївської сільської ради, що є замовниками згідно з законом про публічні закупівлі (надалі – Замовників), підлягають проведенню через систему «Допороговий редукціон», в разі якщо очікувана вартість закупівлі складає від 10 тис грн. до 200 тис. грн для товарів чи послуг, та від 10 тис. грн до 1,5 мільйонів грн для робіт, за виключенням закупівель, що зазначені у п.9 цього Положення. Усі терміни, наведені в цьому Положенні, якщо їх не визначено окремо, відповідають термінам у Законі «Про публічні закупівлі»

2. Відповідальним за проведення закупівель у системі «Допороговий редукціон» є уповноважений з допорогових закупівель сільської ради, що призначається сільським головою з числа співробітників виконавчих органів сільської ради з прописуваннм відповідних обовязків у посадову інструкцію.

3. До обов’язків Уповноваженого входить: створення і адміністрування в соцмережі Фейсбук відкритої групи з редукціонів, розміщення там та в інших ресурсах оголошення, збирання пропозицій та проведення реверсного аукціону (редукціону), контроль за дотриманням Замовником норм законодавства при формуванні технічних вимог до предмету закупівлі та критеріїв відповідності учасника. В разі невідповідності на думку оператора таких вимог чи критеріїв діючому законодавству або здоровому глузду, він може відкласти процес закупівлі на термін до 3 банківських днів, і повідомити письмово про порушення замовника, тендерний комітет замовника, сільського голову, з пропозиціями змін документів та/або вимог. В разі відсутності згоди замовника з пропозиціями Уповноваженого, кінцеве рішення про вимоги та критерії приймає замовник, за Уповноваженим, як контролюючою стороною залишається право звернутися до суду чи правоохоронних органів.

4. Відповідність пропозиції попереднього переможця технічним вимогам до предмету закупівлі визначається замовником виключно після проведення електронного редукціону. Забороняється перевірка пропозиції на відповідність до завершення останнього етапу редукціону.

5. Відповідність учасника критеріям визначається замовником виключно після проведення останнього етапу редукціону, в терміни, визначені законом про публічні закупівлі. Забороняється недопущення учасників до редукціону через невідповідність критеріїв. 

6. Участь в торгах безкоштовна, вартість послуг Уповноваженого в розмірі, що визначається калькуляцією, але не може бути вищою за вартість участі в аукціоні в системі Прозорро для відповідної суми закупівлі, сплачує лише переможець торгів після одержання пропозиції замовника про укладання договору про закупівлю, але до підписання такого договору. Сплата за послуги Уповноваженого зараховується до Спеціального фонду сільського бюджету. В разі, якщо переможець торгів відмовляється укласти договір про закупівлю, або сплатити вартість послуг Уповноваженого, право укладання договору переходить до наступного за ціною учасника. При цьому учасник, що відмовився від укладання договору, або не сплатив вартість послуг оператора, автоматично вноситься оператором до Реєстру недобросовісних учасників, яких у подальшому не допускають до участі в торгах системи «допороговий редукціон».   В разі однакових за сумою пропозицій, що визнані найдешевшими після проведення останнього етапу аукціону на зниження,  переможця визначає замовник шляхом а) додаткового туру зниження ціни в «редукціоні»  б)порівнянням нецінових критеріїв пропозицій (зокрема, але не виключно досвід роботи, позитивні відгуки, гарантійний термін, сервісна служба), загальна порівняльна вага яких на цей випадок повинна бути попередньо визначена в умовах закупівлі на такий випадок і оприлюднена у відповідній відкритій групі.  

7. В разі ненадання учасником, що отримав пропозицію про укладання договору закупівлі, документів, що підтверджують відповідність технічним вимогам до предмету закупівлі та /або документів, що підтверджують відповідність учасника критеріям відповідності, замовник може подати Уповноваженому пропозицію про включення такого учасника до Реєстру недобросовісних постачальників з подальшим недопущенням до участі в системі «допороговий редукціон» шляхом зокрема бану ІР адреси учасника. Уповноважений зобов’язаний розглянути таку пропозицію в термін до 10 робочих днів, і або прийняти її, або обґрунтовано відхилити. Єдиною можливою причиною відхилення Уповноваженим пропозиції замовника про включення учасника до Реєстру може бути попередня незгода оператора з визначеним замовником переліком документів, що підтверджують відповідність критеріям, чи переліком документів, що підтверджують відповідність предмету закупівлі технічним вимогам, якщо така незгода була оформлена письмово, і критерії чи вимоги залишились попередніми після одноособового рішення замовника згідно з п.4 цього Положення. 

8. Закупівлі через систему «допороговий редукціон» не розповсюджуються на такі товари, роботи і послуги:

- паливо та паливно-мастильні матеріали;
- надання банківських кредитів а також будь-які закупівлі, що сплачуються постачальнику безпосередньо за допомогою кредиту, якщо така закупівля є предметом договору про кредит між замовником та банківською установою;
- надання послуг з розрахунково-касового обслуговування;
- закупівля товарів чи послуг, вартість яких регулюється державою чи органом місцевого самоврядування шляхом встановлення граничних цін, чи мінімальних роздрібних цін, зокрема, але не виключно: послуг внутрішніх та міжміських пасажироперевезень усіма видами транспорту, закупівля ліків та медичних послуг. 
- товарів, робіт, або послуг, що закуповуються штатним працівником замовника за рахунок підзвітних сум, якщо така закупівля здійснюється за отримані під звіт кошти та відповідає зазначеній в наказі меті відрядження;
-товарів, робіт і послуг, що зазначені у п.4. ч.1.ст.1 Закону «про публічні закупівлі» (діяльність в окремих сферах господарювання)

9. Час подання пропозицій учасниками встановити в залежності від очікуваної вартості предмету закупівлі: Для товарів і послуг: до 50000 грн – 3 банківські дні, від 50000 до 200000 грн – 6 банківських днів; Для робіт – 9 банківських днів; Терміни можуть бути продовжені оператором на письмове прохання замовника; В разі потреби у негайній закупівлі на письмове прохання замовника з обґрунтуванням причин терміни можуть бути скорочені до 3 банківських днів для товарів чи послуг, до 6 банківських днів для робіт.

10. Усі пропозиції подаються виключно в електронному вигляді на відкриту групу «Допороговий редукціон».

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Борозенська сільська об’єднана територіальна громада

Долматівська сільська об’єднана територіальна громада

Розвиток інформаційного простору в громадах