Сприяння розвитку інститутів громадянського суспільства



Сприяння розвитку громадянського суспільство як одна з умов створення спроможної громади
Сприянню розвитку Громадянського суспільства приділяється останніми роками велика увага у нашому суспільстві. Діють недержавні фонди та програми розвитку громадянського суспільства. Приймаються програми, схвалюються документи, які направлені на розвиток громадянського суспільства. Розвиток громадянського суспільства прописаний й в пункті Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Після Революції Гідності активно в цей процес включилася й влада.  У лютому 2016 року Президент України ухвали революційну за змістом Національну стратегію сприяння розвитку громадянського суспільства на 2016 – 2020 роки. Чому це відбувається й чому сільська громада повинна звертати на розвиток громадянського суспільства особливу увагу?
В Національній Стратегії зазначається, що «активне, впливове і розвинене громадянське суспільство є важливим елементом будь-якої демократичної держави та відіграє одну з ключових ролей у впровадженні нагальних суспільних змін і належного врядування, в управлінні державними справами і вирішенні питань місцевого значення, розробці і реалізації ефективної державної політики у різних сферах, утвердженні відповідальної перед людиною правової держави, розв'язанні політичних, соціально-економічних та гуманітарних проблем».
Що таке Громадянське суспільство, чому до нього така увага? Громадянське суспільство – це публічний простір, в якому діють громадські організації, інші об’єднання громадян, у тому числі неформальні, які вирішують свої питання самостійно на засадах власної активності, самоорганізації, довіри один до одного. Ці структури не підконтрольні ні бізнесу, ні владі, але можуть впливати, як на владу, так й на бізнес, формуючи громадську думку та громадянську позицію до ключових проблем в громадах.
Діяльність цих структур створює соціальний капітал.   Соціальний капітал це результат діяльності різноманітних об’єднань громадян, що побудовані за горизонтальним принципом, тобто, без вождів/керівників у столицях. Діяльність цих структур базується на моральних засадах добросусідства та на довірі. Чим більше довіра, чим більше незалежних від влади та бізнесу об’єднань громадян – тим більше розвинуте громадянське суспільство й більше соціального капіталу. Політологи вирахували закономірність: чим більше соціального капіталу, тим громада заможніше та економічно спроможна.
Саме тому така прискіплива увага на розвитку громадянського суспільства на всіх рівнях нашої країни. «Розроблення нової Стратегії обумовлено змінами основних тенденцій розвитку громадянського суспільства, зростанням його ролі в різноманітних сферах – від просування реформ на державному і місцевому рівнях, європейської інтеграції та розвитку електронного урядування до надання волонтерської допомоги Збройним Силам України, іншим військовим формуванням, правоохоронним органам, органам державної влади під час дії особливого періоду, проведення антитерористичної операції, надання допомоги внутрішньо переміщеним особам. Стратегія спирається на базові цінності відносин між демократичною державою і громадянським суспільством, зумовлена становленням такого суспільства як основи народовладдя та прагненням створити належні умови для ефективної взаємодії держави, громадянського суспільства та бізнесу задля модернізації України, підвищення добробуту і створення рівних можливостей для всіх» - зазначається у Національній Стратегії.
У 2016 році в Херсонській області була розроблена власна обласна програма сприяння розвитку громадянського суспільства. Одним із завдань програми є розвиток сільських громадських організацій та підвищення рівня самоорганізації та участі громади у вирішенні питань місцевого значення.
Як заходи може ставити перед собою територіальна громада в особі голови ОТГ та депутатів ради, щоб сприяти розвитку громадянського суспільства у своїй громаді?
Ми пропонуємо ухвалити програму сприяння громадянському суспільству. У даному випадку ми беремо за приклад Кочубеївську ОТГ, в якій зараз проект програми на стадії розгляду.
Метою програми може бути створення на території  територіальної громади сприятливих умов для розвитку громадянського суспільства та налагодження дієвої взаємодії між владою та громадою.
Завданнями програми є:
1. Розвиток мережі організацій громадянського суспільства через навчання та підвищення кваліфікації представників об’єднання громадян. До речі, реалізація цього завдання може сприяти й підвищенню в майбутньому загального управлінського рівня органів місцевого самоврядування Ради, бо навчанні, мотивовані та активні громадяни можуть стати кадровим резервом управлінців в громаді.
2. Активізування процедур демократії участі та самоорганізації шляхом затвердження процедур публічної консультації та демократії участі, запровадження регулярного діалогу в громаді.
3. Створення конкурсного механізму підтримки реалізації громадських ініціатив на вирішення соціальних проблем в нашій громаді.
Центральним в Програмі сприяння громадянського суспільства повинно стати проведення Конкурсу громадських ініціатив.
Що тут треба зробити? Створити конкурсний механізм підтримки громадських ініціатив задля вирішення важливих соціальних проблем громади.  
Хто міг би брати  участь у проведенні конкурсу? Це могли б бути громадські та благодійні організації, органи самоорганізації населення, ініціативні групи громадян та активна молодь, в першу чергу учні старших класів.
Не у кожній громаді в достатній кількості є громадські організації та навіть й бажання щось робити. Тому, ми повинні розуміти, що ця програма має середньстрокові та, навіть, довгострокові перспективи. Її завдання повинні розраховувати на кілька років уперед. А зараз активно залучати всі можливі ресурсі фондів та донорів для підвищення кваліфікації та рівня спроможності структур громадянського суспільства.
Пріоритетні напрямки в конкурсу ініціатив повинна вирішувати місцева рада. Виходячи з досвіду інших громад, де вже реалізуються конкурси громадських ініціатив, це могли б бути:
- Залучення громади до здорового способу життя, збереження здоров’я тощо;
- Збереження національної спадщини, популяризація національних традицій та духовності;
- Організація (облаштування) місць відпочинку та дозвілля;
- Захист прав, допомога  та представлення інтересів вразливих верств населення тощо.
Яким є запропонований механізм конкурсу? Учасники конкурсу створюють проектну пропозицію за визначеною формою. Робоча група з працівників виконкому перевіряє всі наявні документи. Допомагає в оформленні. Експертна група з числа депутатів, працівників міськвиконкому та громадськості обговорює та приймає рішення про переможців.
Досвід реалізації конкурси громадських ініціатив вже є. Що потрібно зробити для громади, яка хоче запровадити таку програму у себе?
По-перше, налаштуватися на довгу дорогу. Визначити довгострокові перспективи. Друге,  обговорити заходи, що увійдуть до  програми сприяння розвитку громадянського суспільства по трьом напрямкам: по-перше, організація публічних консультацій із громадою, по-друге, навчання громадських активістів, третє, організація конкурсу.
Й, обов’язково, брати участь в конкурсах сприяння громадських ініціатив, які проводять зараз у великій кількості великі фонди. Тут важливий досвід та початок.
Ми пропонуємо Вашій увазі проекти Програми, яка зараз розглядається в Кочубеївській ОТГ.


ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення сесії
Кочубеївської сільської ради VII скликання ______ № ___


Цільова програма сприяння розвитку громадянського суспільства на  території Кочубеївської об’єднаної громади на 2018 – 2020 роки

Загальна характеристика

1.
Ініціатор розроблення програми

Виконавчий комітет сільської ради
3.
Розробник програми

4.
Відповідальний виконавець програми

5
Учасники програми
Структурні підрозділи сільської ради, інститути громадянського суспільства, ініціативні групи громадян
6.
Терміни реалізації програми
2018 – 2020 роки
7.
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми, усього

8.
Основні джерела фінансування програми
Фінансування здійснюється за рахунок коштів бюджету, інших джерел, не заборонених чинним законодавством

І. Визначення проблем, на розв’язання яких спрямована програма
Однією із засад успішної та спроможної громади є високий рівень самоорганізації, активна участь жителів громади у вирішенні проблем, дієва взаємодія між органами місцевого самоврядування та громадськістю, тобто – розвиток громадянського суспільства.
З часу створення Кочубеївської об’єднаної територіальної громади зросла активність громадян, які беруть участь у впровадженні позитивних соціальних змін в селах громади, в обговоренні та ухваленні важливих документів, що визначають напрямки розвиту нашого ОТГ. При цьому є суттєві проблеми, які потребують вирішення з боку органу місцевого самоврядування. Потенціал громадської активності мешканців ОТГ не в повною мірою використовується на благо громади. Спостерігається поки що низька ефективність діяльності громадських організацій, ініціативних груп, не використовуються можливості органів самоорганізації населення. Відсутня системна та послідовна робота у здійсненні просвітництва та інформування населення про роль громадянського суспільства в цілому та різноманітних форм самоорганізації населення, місцевої демократії.
Спостерігається низька обізнаність серед населення громади про механізми реалізації свого права на участь у вирішенні питань місцевого значення.
Міжсекторальна місцевого самоврядування, бізнес-організацій та організацій громадянського суспільства на рівноправних засадах фактично нерозвинена. Наявні позитивні приклади такої співпраці скоріше засвідчують їх винятковість, ніж сталу практику.
На всеукраїнському та обласному рівнях на вирішення вищезазначених проблем направлені Національна стратегія сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2016 – 2020 роки, а також обласна цільова програма сприяння розвитку громадянського суспільства. На нашому рівні – програма сприяння розвитку громадянського суспільства на території Кочубеївської об’єднаної територіальної громади.

ІІ. Мета та основні завдання програми
Мета програми – створення на території Кочубеївської об’єднаної територіальної громади сприятливих умов для розвитку громадянського суспільства та налагодження дієвої взаємодії організацій громадянського суспільства з органами місцевого самоврядування на засадах партнерства, забезпечення додаткових умов для задоволення суспільних інтересів з використанням різноманітних форм демократії участі, громадської ініціативи та самоорганізації.
Завданнями програми є:
1. Створити належні умови для розвитку мережі організацій громадянського суспільства, волонтерського руху в нашій громаді та підвищити її ефективність.
2. Покращити рівень компетенції громадських активістів, молоді, жителів громади щодо участі у вирішенні питань місцевого значення з використанням різноманітних форм демократії участі та самоорганізації.
3. Створити конкурсний механізм підтримки реалізації громадських ініціатив на вирішення соціальних проблем в нашій громаді.

ІІІ. Шляхи, методи і засоби розв’язання проблеми
Вирішення зазначених проблем передбачається шляхом низки заходів органів місцевого самоврядування спільно з організаціями громадянського суспільства щодо:
- створення належних умов для інституційного розвитку організацій громадянського суспільства;
- забезпечення ефективних процедур участі громадськості у вирішенні питань місцевого значення;
- запровадження конкурсного механізму фінансової підтримки за рахунок коштів місцевого бюджету організацій громадянського суспільства в реалізації ними соціально значущих проектів, програм, наданні соціальних послуг;
Заходи щодо реалізації програми наведені у додатку.

V. Очікувані результати реалізації програми
Реалізація програми дасть змогу досягти таких результатів:
- збільшити кількість спільних ініціатив, проектів, заходів органів місцевого самоврядування, бізнесу та організацій громадянського суспільства щодо соціально-економічного розвитку нашої громади;
- створити дієву систему підтримки інституційного розвитку організацій громадянського суспільства, різноманітних форм самоорганізації населення через підтримку соціально значущих проектів, програм організацій громадянського суспільства, волонтерських груп;
- покращити рівень прозорості та відкритості в діяльності органів місцевого самоврядування, якість публічних консультацій при прийнятті управлінських рішень;
- застосувати на рівні громади дієві та ефективні процедури участі громадськості під час вирішення питань місцевого значення;
- покращити рівень поінформованості та обізнаності населення про роль організацій громадянського суспільства, їх внесок в соціально-економічний розвиток громади;
- запровадити систему залучення та заохочення організацій громадянського суспільства до надання соціальних послуг на рівні громади;
                         VІ. Фінансове забезпечення програми
Фінансування програми здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету, а також шляхом співфінансування заходів органів громадянського суспільства за рахунок інших джерел, не заборонених чинним законодавством.

VII. Система управління та контролю за ходом виконання програми
Програма виконується шляхом здійснення її заходів та завдань виконавцями, що несуть відповідальність за її виконання. Реалізація програми забезпечується спільними зусиллями органів місцевого самоврядування та організацій громадянського суспільства для досягнення мети та завдань програми.
Координацію виконання програми здійснює виконкому сільської ради
Контроль за виконанням програми здійснюється постійною гуманітарної комісією сільської.
Виконання завдань, передбачених програмою, покладається на структурні підрозділи виконавчого комітету сільської ради.



ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення сесії
Кочубеївської сільської ради VII скликання ______ № ___


ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ КОНКУРСУ ГРОМАДСЬКИХ ІНІЦІАТИВ В РАМКАХ ЦІЛЬОВОЇ ПРОГРАМИ СПРИЯННЯ РОЗВИТКУ ГРОМАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА НА  ТЕРИТОРІЇ КОЧУБЕЇВСЬКОЇ ОБ’ЄДНАНОЇ ГРОМАДИ НА 2018 – 2020 РОКИ

1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Даним Положенням регламентується порядок проведення конкурсу громадських ініціатив на отримання міні-грантів в рамках Цільової програми сприяння розвитку громадянського суспільства на  території Кочубеївської об’єднаної громади на 2018 – 2020 роки   (далі – Конкурс) який реалізується Кочубеївською сільською радою (далі – Організатор).
1.2. Основні терміни і поняття, які використовуються в цьому Положенні, вживаються в такому значенні:
Грант – це товари, роботи, фінанси та послуги, надані Організатором переможцям Конкурсу для вирішення соціально важливих проблем Кочубеївської об’єднаної територіальної громади (ОТГ) в рамках громадських ініціатив, які  стали переможцями конкурсу.
Громадська ініціатива – це проектна пропозиція, спрямована на вирішення соціально важливих проблем локальної громади, мікрорайону, вулиці, групи мешканців ОТГ яка не суперечить законодавству, реалізація якої належить до компетенції органів місцевого самоврядування, може бути реалізована протягом бюджетного року з врахуванням обсягу коштів, пріоритетних напрямків визначених сесією ради та оформлена за формою згідно із Додатком 2.
Учасники Конкурсу –  громадські організації, благодійні організації, органи самоорганізації населення, ініціативні групи мешканців Кочубеївської об’єднаної територіальної громади, які надали свої проектні пропозиції для участь у Конкурсі.
Грантоотримувачі – учасники Конкурсу, проекти яких за результатами конкурсу визнані переможцями на підставі рішення експертної комісії.
1.3. Грантовий фонд Конкурсу формується за рахунок коштів місцевого бюджету та інших джерел. Загальний обсяг фонду на один бюджетний рік визначається рішенням ради.  
1.4. Конкурс Грантів здійснюється згідно з етапами, що зазначені в плані-графіку підготовки та проведення Конкурсу грантів.
1.5. Після підведення підсумків Конкурсу здійснюється фінансування проектів-переможців.
1.6. Інформація, про завдання, умови, строки проведення Конкурсу, а також  про Плані-графік підготовки та проведення Конкурсу грантів розміщується в Інформаційному бюлетені, мережі Інтернет та на офіційному веб-сайті Організатора

2. МЕТА, ЗАВДАННЯ ТА ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМКИ КОНКУРСУ
2.1. Мета Конкурсу – розвиток Громадянського суспільства на території Кочубеївської об’єднаної територіальної громади, підтримка громадських ініціатив, спрямованих на активізацію громади та розвиток навичок самоорганізації населення, залучення місцевих ресурсів громад, бізнес-структур для спільного вирішення соціально важливих проблем Кочубеївської об’єднаної територіальної громади.
2.2. Завдання Конкурсу:
- сприяння вирішенню суспільно важливих проблем Кочубеївської об’єднаної територіальної громади;
- надання фінансової підтримки громадським ініціативам;
- створення ефективного механізму розвитку територіальної громади Кочубеївки;
- залучення додаткових місцевих ресурсів громад, бізнес-структур для вирішення соціально важливих проблем.
2.3. Пріоритетними напрямками діяльності в рамках Конкурсу є:
-  залучення громади до здорового способу життя, збереження здоров’я тощо;
-  збереження національної спадщини, популяризація національних традицій та духовності;
-  організація (облаштування) місць відпочинку та дозвілля;
-  захист прав, допомога  та представлення інтересів вразливих верств населення;
2.4. Сесія Кочубеївської сільської ради може додатково визначати інші пріоритетні напрямки для фінансування проектних пропозицій громадських ініціатив.
2.5. Пріоритет буде надаватися тим учасникам, які в рамках своєї проектної діяльності будуть взаємодіяти з органами місцевої влади, громадськістю та бізнес-структурами.
3. Учасники конкурсу
3.1. Конкурс організований для:
-  громадських організацій;
- благодійні фонди;
- органів самоорганізації населення;
-  ініціативних груп мешканців об’єднаної громади;
- Учнів старших класів загальноосвітніх шкіл Кочубеївської об’єднаної територіальної громади;
3.2. Не підтримується участь у Конкурсі організаціям політичних партій, релігійним організаціям та комерційним структурам.

 4. ФОРМУВАННЯ, ПОРЯДОК РОБОТИ ТА ПОВНОВАЖЕННЯ КЕРІВНИХ ОРГАНІВ КОНКУРСУ
 4.1. Для прийому та попереднього відбору поданих проектів створюється робоча група, до складу якої входить 3 особи з числа працівників Кочубеївської сільської ради. Склад групи затверджується  розпорядженням сільського голови. На свої засідання група має право запрошувати здобувачів гранту з метою отримання додаткової інформації про проект.
4.2. Для безпосереднього відбору проектів  Організатором створюється експертна комісія (далі – Комісія) у складі  5 осіб під керівництвом секретаря сільської ради. Комісія створюється розпорядження сільського голови.
4.4. Комісія формується з депутатів сільської ради, працівників виконкому, інших представників громадськості.
4.5. Комісія здійснює свою роботу у формі засідань.
4.7. За результатами розгляду питань приймаються рішення Комісії. Рішення приймаються більшістю голосів від кількості членів, присутніх на засіданні, і підписуються головою Комісії. При рівності голосів перевагу має варіант рішення, за який проголосував Голова Комісії.
4.8. Рішення Комісії можуть прийматися шляхом відкритого, таємного або поіменного голосування. Форма голосування визначається в кожному конкретному випадку за рішенням більшості членів Комісії, які беруть участь у засіданні, якщо інше не передбачено процедурою Конкурсу.
  4.9. Комісія:
- контролює дотримання цього Положення та Плану-графіка проведення Конкурсу;
- затверджує необхідні форми конкурсної документації та вимоги до оформлення проектних заявок;
- затверджує терміни подачі проектних заявок;

5. ПОРЯДОК  ОЦІНКИ  ПРОЕКТІВ, ЩО НАДХОДЯТЬ В РАМКАХ КОНКУРСУ ГРОМАДСЬКИХ ІНІЦІАТИВ
5.1. Попередня оцінка проектних заявок, що надходять від учасників конкурсу здійснюється робочою групою за наступними критеріями:
- правильність оформлення проектної заявки відповідно до вимог даного Положення;
- відповідність проекту пріоритетам Конкурсу;
- актуальність проблеми, на вирішення якої спрямований проект для широкого кола осіб;
- обґрунтування бюджету проекту (відповідність основних витрат меті проекту, адекватність зазначених цін, правильність розрахунку витрат);
5.2. У разі неправильного оформлення проектної заявки або невиконання інших умов Конкурсу Комісія може ухвалити рішення про повернення проектної заявки здобувачеві на доопрацювання (із зазначенням на недоліки) або залишити заявку без розгляду. Прийом проектних заявок, повернутих здобувачам на доопрацювання, здійснюється не пізніше закінчення загального терміну прийому проектних заявок.
5.4. Після закінчення терміну подання проектних заявок робоча група  передає в комісію проектні заявки якщо вони:
- відповідають напрямкам Конкурсу;
- спрямовані на вирішення проблеми, актуальної для широкого кола осіб;
- передбачають отримання гранту в розмірах, обумовлених умовами Конкурсу
- оформлені відповідно до умов Конкурсу (містять всі необхідні розділи).
5.5. Після проведення попередньої оцінки, робоча група передає проектні заявки Експертній комісії .
5.6 Експертна комісія виступає ініціатором зустрічей з авторами для проведення презентацій проектних заявок.
5.7. Автор проектної заявки презентує власну ідею (регламент – 1-2 хв.).
5.8. Експертна комісія ухвалює рішення про переможців конкурсу.

6. ОФОРМЛЕННЯ ПРОЕКТНИХ ЗАЯВОК І ТЕРМІНИ ЇХ ПОДАННЯ
6.1. Конкурсна документація складається з наступного пакету документів:
а) Для ініціативних груп: протокол про створення ініціативної групи, відомості про керівний склад. Для інших учасників конкурсу: копії реєстраційних документів, довідка про діяльність за останні два роки.
б) Аплікаційна форма проектної заявки (додаток к положенню).
6.2. При підготовці проектних заявок для участі у Конкурсі здобувач гранту погоджується з умовою, Комісія має право:
- змінювати бюджет проекту;
- використовувати інформацію, що міститься в проектних заявках в дослідницьких, статистичних цілях.

7. РЕАЛІЗАЦІЯ ПРОЕКТНИХ ПРОПОЗИЦІЙ
7.1. Проектні заявки, що стали переможцями реалізуються з коштів грантового фонду, згідного чинного бюджетного законодавства України.

8. ДОДАТКОВІ УМОВИ
8.1. Повноважний представник Комісії здійснює моніторинг проектної діяльності протягом усього періоду реалізації проекту.
8.2. За результатами реалізації проектів, відібраних для фінансування за рахунок коштів  бюджету, учасники які брали участь у реалізації проектів, подають до виконкому сільської ради, не пізніше 30 днів після їх реалізації, звіт про виконані роботи.
9.3.  Виконком узагальнює подану інформацію та публікує на офіційному сайті.
 
  

Додаток 2
                                                

                                                                  Затверджено
                                                                                                    розпорядження сільського голови
                                                                                                     від _____ року №_______

Аплікаційна форма

Ідентифікаційний номер проекту
(вписує працівник виконкому сільської ради )


1.* Назва проекту:
(назва повинна коротко розкривати суть проекту та містити не більше 15 слів): 
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________

2.*На території якого населеного пункту Кочубеївської об’єднаної територіальної громади планується реалізація проекту:
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________

3. Опис та обґрунтування необхідності реалізації проекту:
 (основна мета реалізації проекту; проблема, якої воно стосується; запропоновані рішення; пояснення, чому саме це завдання повинно бути реалізоване і яким чином його реалізація вплине на подальше життя мешканців; основні групи мешканців, які зможуть користуватися результатами реалізації завдання)
 __________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.* Орієнтовна вартість проекту
(всі складові проекту (матеріали та послуги), які необхідні для його реалізації, та  їх орієнтовна вартість. )
№ з/п
Перелік видатків
Орієнтовна вартість, грн.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Разом:



5.* Автор пропозиції (проекту) та  контактні дані:
(дані необхідно вписати чітко і зрозуміло. Доступ до цієї інформації матимуть лише представники виконкому сільської ради).

№ з/п
Ім’я та прізвище
Контактні дані
Підпис
1.
Поштова адреса:
e-mail:
№ тел.:









Примітка 1: пункти, позначені * є обов’язковими для заповнення.







Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Борозенська сільська об’єднана територіальна громада

Розвиток інформаційного простору в громадах